Fri från huvudvärk och migrän med tapping

”Igår höll jag på att få migrän. Kände huvudvärken smyga sig på. Jag oroade mig för att bli sängliggande en dag med migrän och illamående. Men en halvtimmes guidad Mindful Tapping gjorde att huvudvärken släppte taget!”

Återigen visar sig tapping vara en effektiv behandling vid huvudvärk. Helt i enlighet med vad forskningen tyder på. Läs mer om fallhistorien och forskningen här.

Ovanstående beskrivning kommer från en av mina klienter som då och då återkommer och får hjälp att hitta bakom symtomen till sina problem. När hon kände huvudvärken smyga sig på, den där lite karaktäristiska sprängande varianten vid tinningarna. Som bara fortsätter och gör att hon oroar sig för att bli sängliggande en dag med migrän och illamående. Då gjorde hon som hon brukar – tappa.

Jag satte mig och gjorde tapping själv, med fokus på hur det kändes i huvudet. Huvudvärken la sig så pass mycket att jag utan problem kunde hämta min dotter på dagis. Men det kändes fortfarande som det var risk för att jag skulle utveckla ett migränanfall. Då ringde jag Ann-Sofi och hörde om hon hade en akut-tid för mig.

Migrän i samband med separation
Så medan dottern tittade på film fick hon en halvtimmes session via telefon. Efter en stunds tapping med fokus på huvudvärken blev hon varse att den hade smugit sig på efter ett samtal på morgonen. Ett samtal där hon blev påmind om sin tidigare relation och separation. Migränen hade utvecklats i samband med separationen. Hade inte haft det förr. Jag bad henne fokusera på ett speciellt minne från denna tid och fortsätta knacka. Här följer hennes egen berättelse om vad som sedan hände.

Jag gled vidare till minnet av en ryggsmärta som jag hade haft under en annan besvärlig tid i relationen, och från det tillbaka till tiden som nybliven mamma med huvudvärk på grund av konstiga amnings-ställningar.
Sedan försjönk jag inåt i kroppen. Var i kontakt med många små fysiska förnimmelser i huvud, nacke, skuldror, axlar. Det fanns inga minnen eller ord, jag följde enbart med i de små rörelser som uppstod och knackade samtidigt på punkterna på fingrarna. Så småningom avtog dessa rörelser och huvudvärken började lägga sig. Vi avslutade sessionen som hade varit en halvtimme lång. En timme senare hade huvudvärken försvunnit helt och hållet och dagen efter mådde jag toppen.”
 

Forskning visar att tapping är effektivt för huvudvärk
Omkring 80 % av befolkningen lider någon gång under livet av spänningshuvudvärk. Det är svårt att behandla detta med läkemedel och kostar samhället mer än vad migrän gör. Därför är kostnadseffektiv hjälp oerhört värdefull, både för individer, företag och samhälle.

På ett sjukhus i Aten gjorde man en studie där patienter som led av huvudvärk fick använda tapping två gånger om dagen under två månader. Studien visade att både intensiteten och frekvensen av huvudvärken minskade radikalt (alltså både hur mycket och hur ofta man hade ont). Dessutom upplevde deltagarna ökad fysisk och emotionell hälsa, ökat välbefinnande och bättre allmänhälsa. Patienterna berättade att de somnade lättare, de sov bättre, deras stressymptom minskade och livskvaliteten ökade. Men det de uppskattade nästan allra mest var att de själva fick kontroll över sin livssituation.

Personliga reflexioner
När man lider av huvudvärk eller migrän vet man hur mycket det kostar på, både i form av energi och glädje och i form av uteblivna arbetsdagar. Att hitta alternativ till huvudvärkstabletter (som ofta inte funkar särskilt bra) är en gåva, och jag tror att investera lite tid i att ta hand om sig (tid man kanske annars skulle spendera med att gå på massage eller dylikt – eller ligga på soffan och lida) är något de flesta gladeligen skulle göra om de känner att det ger resultat.

Källa: Effect of the emotional freedom technique on perceived stress, quality of life, and cortisol salivary levels in tension-type headache sufferers: a randomized controlled trial.
Bougea AM, Spandideas N, Alexopoulos EC, Thomaides T, Chrousos GP, Darviri C.